Skip to main content

2024 Warner Bros. Discoverylle kaikkien aikojen ennätysvuosi – WBD Suomen toiseksi suurin kaupallinen tv-talo

9 tammikuuta 2025

Warner Bros. Discovery oli vuonna 2024 markkinan toiseksi suurin kaupallinen tv-talo 25–64-vuotiaissa ennätyksellisellä 22,8 %:n kaupallisella katseluosuudella. Vastikään päättynyt jääkiekon Nuorten U20 MM-turnaus kruunasi menestysvuoden.

Warner Bros. Discoveryn kaikkien aikojen ennätysvuosi 2024 huipentui Leijonakiekon tahtiin aina vuodenvaihteen yli. WBD:n suurin vuosittainen urheilutapahtuma, jääkiekon U20 MM-kisat, liimasi aikaerosta huolimatta kiekkokansan tiiviisti ruudun ääreen. Turnaus tavoitti 2,1 miljoonaa suomalaista otteluiden keskikatsojamäärän ollessa 223 000. TV5 oli markkinan suurin kaupallinen tv-kanava kisojen aikana (26.12.2024–6.1.2025) kaupallisesti kiinnostavassa 25–64-vuotiaiden kohderyhmässä.

Nuorten MM-kamppailu kruunasi Warner Bros. Discoveryn menestysvuoden 2024: WBD oli ensimmäistä kertaa koskaan Suomen toiseksi suurin kaupallinen tv-talo 25–64-vuotiaissa 22,8 %:n kaupallisella katseluosuudella. Kanavaportfolion (vapaasti katsottavat TV5, Kutonen, Frii ja TLC sekä maksukanavat Discovery Channel ja Eurosport 1) kaupallinen katseluosuus oli vuonna 2024 kaikkien aikojen korkein, ja se kasvoi 9 % vuodesta 2023. Yksittäisistä kanavista TV5 ja Frii ylsivät parhaimpaan tulokseensa koskaan.

"Historiallinen vuosi sai upean päätöksen. Tulos, jonka myötä olimme Suomen toiseksi suurin kaupallinen tv-talo, ei tullut itsestään. On hienoa nähdä, kuinka pitkäjänteinen, tasaisen kasvun siivittämä työ palkittiin. Yleisö viettää sisältöjemme parissa yhä enemmän aikaa, ja Maxilla tavoitamme jatkuvasti uusia katsojia. Mainostajalle tämä luo mahdollisuuden tuoda omaa brändiä esiin entistä tehokkaammin laadukkaan ja bränditurvallisen sisällön yhteydessä", sanoo Warner Bros. Discovery Suomen mediamyyntiorganisaation johtaja Eetu Ojala.

Useat ohjelmat ja tuotannot vahvistivat lippulaivakanava TV5:n asemaa vuoden 2024 aikana. Juuri nyt ajankohtaisen Leijonakiekon lisäksi TV5:lle katsojia houkuttivat myös Pariisin olympialaiset, laadukas elokuvatarjonta sekä kotimaiset viihdeohjelmat, joista syksyn suosikkivisailu Jeopardy Suomi! ja pian jatkoa saava Latelan Laurin hurja remontti olivat menestyksekkäimmät. Naisille suunnattu Frii ylsi kaikkien aikojen parhaimpaan tulokseen rakastettujen draamojen, kuten Mentalisti ja Kova Laki: erikoisyksikkö, siivittämänä. Miehille kohdennetulle Kutoselle katsojia houkuttivat snooker ja elokuvat, ja niin ikään naisille suunnattu TLC koukutti muun muassa hittireality 90 päivää morsiamena äärelle.

Vähitellen starttaava kevätkausi kokoaa jälleen yhteen parhaan viihteen. Remonttiurakan ohella TV5:llä visaillaan maaliskuusta alkaen uuden Kaikki vastaan kaikki -tietokilpailun tahtiin sekä uppoudutaan puhuttaviin ajankohtaisiin teemoihin sarjassa Arman ja aikamme ilmiöt. Vuoden mittaan luvassa on myös runsaasti urheilua aina Leijonakiekosta ja NBA-koripallosta snookeriin, tennikseen, PGA-golfiin ja Ski Classics -maastohiihtoon.

Warner Bros. Discovery on johtava, globaali media- ja viihdeyritys, jolla on maailman monipuolisin ja kattavin valikoima sisältöjä, brändejä ja franchising-tuotteita. Suomessa WBD:n kanaviin kuuluvat vapaasti katsottavissa olevat tv-kanavat TV5, Kutonen, Frii ja TLC, suoratoistopalvelu Max sekä maksullisina jakelussa olevat urheilukanavat Eurosport 1 ja Eurosport 2, uutiskanava CNN, lastenkanavat Cartoon Network ja Cartoonito sekä Discovery Channel, Animal Planet, Discovery Science, Investigation Discovery, Travel Channel ja Food Network.

Lähde: Finnpanel, TV-mittaritutkimus, 3+ suomalaiset, tavoittavuus vähintään 1 min. yhtäjaksoista katselua

Yhteyshenkilöt

Jenni Kokkonen

Communications & PR Manager, Warner Bros. Discovery