Tv-kanava Kutonen murskasi katsojaennätyksensä vappuna
3 toukokuuta 2023 - Viimeksi päivitetty 8 helmikuuta 2024

Warner Bros. Discoveryn vapaasti katsottava tv-kanava Kutonen ylsi snookerin MM-finaalin siivittämänä ennätyslukuihin.
Kutosen vappuviikonlopun vahva katselu huipentui maanantaina 1.5. snookerin MM-finaaliin. Ratkaiseva neljäs sessio klo 21.00 – 00.30 tavoitti peräti 482 000 suomalaista ja saavutti 22,5 %:n katseluosuuden kaupallisesti kiinnostavassa 25–54-vuotiaiden kohderyhmässä.
Lähetyksen keskikatsojamäärä 163 000 oli myös Kutosen ja snookerin uusi ennätys. Jo 1.5. iltapäivällä snooker-finaalin kolmas sessio tavoitti 300 000 katsojaa (keskikatsojamäärä 118 000). Kokonaisuudessaan Snookerin MM-kisat tavoittivat peräti 900 000 suomalaista.
Itse finaalissa tehtiin historiaa, kun belgialainen Luca Brecel saavutti ensimmäisenä englanninkielisen maailman ulkopuolelta tulevana pelaajana maailmanmestaruuden.
”Voin ylpeänä todeta, että vapaan kanavan näkyvyyttä lisäämällä olemme nostaneet snookerin Suomessa merkittäväksi tv-lajiksi. Sen luvut kestävät vertailun monia tutumpia tv-lajeja vastaan. Mikä parasta, lisääntynyt näkyvyys on tuonut lajille uusia faneja, minkä johdosta snookerin vetovoima myös suoratoistopalvelu discovery+:ssa oli ennätyksellistä”, iloitsee Warner Bros. Discoveryn urheilusta vastaava johtaja Antti Haajanen.
”Monelle voi tulla yllätyksenä, että snooker-katsojista noin kolmasosa on naisia, ja lajin katsojaprofiili on nuorempi kuin monen perinteisen tv-lajin”, Haajanen taustoittaa.
Mieskohderyhmälle suunnatun Kutosen suosikkiohjelmia ovat Snookerin ohella muun muassa Wheeler Dealers, Top Gear, Gold Rush, Latela – Lauri ja superautot sekä elokuvat.
Lähde: Finnpanel, TV-mittaritutkimus, 4+ suomalaiset, ohjelman tavoittavuus vähintään 3 min. yhtäjaksoista katselua