Skip to main content

Uusi, Warner Bros. Discoveryn tilaama tutkimus paljastaa mediamainonnan tehokkuuden Suomessa

5 joulukuuta 2024

TV-mainonta tarjoaa korkeimman tuoton mediamainontaan sijoitetulle pääomalle ja on kustannustehokkain media brändin rakentamisessa.

Warner Bros. Discovery ja Acceleration Nordic selvittivät mediakanavien tehoa myyntiin laajassa, Pohjoismaissa toteutettuihin myynnin mallinnuksiin pohjautuvassa tutkimuksessa. Medioiden tehoa vertailtiin tarkastelemalla mainontaan sijoitetun pääoman tuottoa (ROI).

Tarkastelluissa tapauksissa tv-mainontaan sijoitettu tuotto lyhyellä aikavälillä oli Suomessa 4,1, eli tv-mainonta toi mediaan sijoitetun pääoman takaisin mainostajalle keskimäärin yli nelinkertaisesti. Pitkällä aikavälillä kokonaistuotto oli peräti 13,5. Vertailussa Pohjoismaisiin mallinnuksiin ilmeni, että Suomessa tv-mainonnan tuotto on korkeampi kuin Pohjoismaissa keskimäärin. Tätä selittää se, että Suomessa television tavoittavuus on todella hyvä, ja tv-mainonnan kontaktihinta on keskimäärin matalampi kuin muissa Pohjoismaissa.

Tutkimuksessa vertailtiin myös mediakanavien kustannustehokkuutta eri brändimittareilla. Vertailussa nähtiin, että tunnettuuden, mainonnan huomaamisen ja harkinnan lisääminen on kustannustehokkainta tv-mainonnan avulla.

”Television vahvuuksia on tutkittu laajasti ja tulokset kertovat poikkeuksetta samaa tarinaa: tv-mainonta on tehokasta, vaikuttavaa ja sillä tehdään tuloksellista liiketoimintaa. Liikkuvan kuvan voima on valtava. Lisäksi televisio tarjoaa bränditurvallisen alustan, jota voidaan mitata luotettavasti ja läpinäkyvästi. Tämän tutkimuksen löydökset antavat arvokasta lisätietoa markkinointialan ammattilaisille siitä, miten mediamainontaa voidaan käyttää tehokkaasti liiketoiminnan kasvattamiseksi,” toteaa Warner Bros. Discoveryn myyntiorganisaation johtaja Eetu Ojala.

Tutkimustuloksiin voi tutustua tarkemmin täällä. Tulosten pohjalta on koottu suosituksia mainostajalle:

Panosta tv-mainontaan: Televisio tuottaa selvästi korkeimman voiton sijoitetulle pääomalle, ja tv-mainonnalla rakennetaan brändiä kustannustehokkaasti. 

Hyödynnä monipuolista mediamixiä: Paras tulos saavutetaan käyttämällä useita eri mediakanavia. Tv-mainonnan ja online-videomainonnan yhdistelmä on erityisen tehokas.

Keskity luovaan toteutukseen: Mainoskampanjoiden luova toteutus on avainasemassa ROI:n maksimoimisessa. Panostamalla luovaan ja houkuttelevaan mainossisältöön voit varmistaa, että mainoksesi erottuvat ja jäävät mieleen.

Seuraa ja analysoi tuloksia: Jatkuva tulosten seuranta ja analysointi auttavat ymmärtämään, mitkä strategiat toimivat parhaiten. Käytä kerättyä dataa kampanjoiden optimointiin ja parempien tulosten saavuttamiseen.

Muista pitkäaikaiset vaikutukset: Tv-mainonnalla on pitkäkestoinen vaikutus brändin tunnettuuteen ja tätä kautta asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Siksi on tärkeää keskittyä strategiaan pitkällä aikavälillä nopeiden voittojen sijaan. 

Lisätiedot: myynti@wbd.com

Tuoreimmat uutiset

01/7/2025

Pyöräilyn Ranskan ympäriajo ensimmäistä kertaa TV5-kanavalla

Maailman legendaarisin pyöräilykilpailu Ranskan ympäriajo eli Tour de France nähdään nyt suoratoiston lisäksi osittain myös vapaasti katsottavalla TV5:llä.

27/6/2025

Kesän 2025 kohokohdat Maxilla

Tänä kesänä Maxille saapuu monipuolisesti uutta katsottavaa aina supersankariseikkailuista uutuusdokumentteihin. Elokuvateattereiden yllätyshitti, kauhuelokuva Sinners lisätään Maxin valikoimaan heti heinäkuun alkupuolella. Myös Stephen Kingin romaaniin pohjautuva uutuussarja The Institute alkaa Maxilla heinäkuussa. Elokuussa puolestaan rymistellään John Cenan johdolla, kun Peacemaker jatkuu uusin jaksoin.

26/6/2025

Warner Bros. Discoverylle ja Telenorille pohjoismainen kumppanuussopimus

Telenorin asiakkaat Pohjoismaissa saavat jatkossakin pääsyn laajaan valikoimaan tv-kanavia sekä HBO Max -suoratoistopalveluun.

23/6/2025

Wimbledonin tennisturnaus nähdään kattavasti TV5:llä ja Maxilla

Warner Bros. Discovery välittää jokaisen hetken maailman vanhimmasta ja arvostetuimmasta tennisturnauksesta.

16/6/2025

HBO-sarja Rage alkaa 11.7.

Espanjalainen HBO Original -uutuussarja alkaa Maxilla 11.7. perjantaina. Yllättävä, intensiivinen draamasarja seuraa viittä naista, jotka ovat valmiita menemään äärimmäisyyksiin kostaakseen.

13/6/2025

Minecraft-elokuva saapuu Maxille 20.6.

Warner Bros. Picturesin ja Legendary Picturesin huippusuosittu Minecraft-elokuva saapuu suoratoistopalvelu Maxille maailmanlaajuisesti 20.6. perjantaina.

10/6/2025

HBO Max lanseerataan Islannissa heinäkuussa

HBO Maxin maailmanlaajuinen laajentuminen jatkuu suoratoistopalvelun ollessa pian saatavilla sadalla eri markkinalla. HBO Maxilta löytyvät katsojasuosikit, kuten Minecraft-elokuva ja Harry Potter, sekä suositut sarjat, kuten The Last of Us, The White Lotus, House of the Dragon ja The Pitt. Tulevia tuotantoja ovat muun muassa Task ja IT: Welcome to Derry.

10/6/2025

Warner Bros. Discoveryn syyskausi 2025 tarjoaa aitoa viihdettä jokaiselle

Kotimaiset ja kansainväliset menestyssarjat, ensi-iltaelokuvat ja huippu-urheilu rytmittävät WBD:n viihdyttävää syystarjontaa.

09/6/2025

HBO:n Harry Potter -sarjaan kiinnitetty yhdeksän uutta näyttelijää

HBO Original -sarjan näyttelijäkaartiin on vahvistettu jälleen uusia nimiä.

09/6/2025

Ranskan avoimet jatkossakin tutuilla kanavilla – Warner Bros. Discoveryn sopimus Suomessa ja Euroopassa jatkuu vuoteen 2030

Warner Bros. Discoveryn ja Ranskan tennisliiton välisen tuoreen sopimuksen myötä arvostettu ja perinteikäs turnaus nähdään myös tulevina vuosina Warner Bros. Discoveryn jakeluteiden välityksellä.

06/6/2025

Max Original -dokumenttisarja Most Wanted: Julius Kivimäki alkaa syyskuussa

Max Original -uutuusdokumentti Most Wanted: Julius Kivimäki kertoo uskomattoman tositarinan pojasta, jonka FBI on nimennyt yhdeksi maailman vaarallisimmista hakkereista. Neljästä jaksosta koostuvan dokumenttisarjan teaser on nyt julkaistu.

28/5/2025 - Viimeksi päivitetty 10 kesäkuuta 2025

Kesäkuun 2025 kohokohdat Maxilla

Kesäkuu tuo mukanaan monia mielenkiintoisia uutuuksia – heti kuun alussa ensi-iltansa saa palkitun Succession-sarjan kehittäjä Jesse Armstrongin uutuuselokuva Mountainhead. Maxilla käynnistyy kesäkuussa myös Downton Abbey -hittisarjasta tutun Julian Fellowesin Emmy-palkitun The Gilded Age -sarjan kolmas tuotantokausi. Kiinnostava uutuus on myös kolmeosainen HBO-dokumenttisarja The Mortician, joka tempaa mukaansa hautaustoimistojen synkkäsävyiseen maailmaan.

27/5/2025

HBO:n Harry Potter -sarja etenee: Harry Potterin, Hermione Grangerin ja Ron Weasleyn rooleihin kiinnitetty näyttelijät

HBO Original -sarjassa Harry Potteria tulee näyttelemään Dominic McLaughlin, Hermione Grangeria Arabella Stanton ja Ron Weasleyta Alastair Stout.

26/5/2025

Memorial Tournament starttaa Kutosen ja Maxin vilkkaan golf-kesän

Golfin Yhdysvaltojen ammattilaiskiertue, PGA Tour, jatkuu läpi kesän. WBD:n kesäkauden runsas golf-tarjonta käynnistyy 29.5. Memorial Tournamentin merkeissä.

22/5/2025

Tenniksen Ranskan avoimet tarjolla kattavasti TV5:llä ja Maxilla

Warner Bros. Discoveryn tennisasiantuntija Jarkko Nieminen kommentoi kolmen suomalaispelaajan tilannetta kauden toisen Grand Slam -turnauksen kynnyksellä.