Uusi, Warner Bros. Discoveryn tilaama tutkimus paljastaa mediamainonnan tehokkuuden Suomessa
TV-mainonta tarjoaa korkeimman tuoton mediamainontaan sijoitetulle pääomalle ja on kustannustehokkain media brändin rakentamisessa.
Warner Bros. Discovery ja Acceleration Nordic selvittivät mediakanavien tehoa myyntiin laajassa, Pohjoismaissa toteutettuihin myynnin mallinnuksiin pohjautuvassa tutkimuksessa. Medioiden tehoa vertailtiin tarkastelemalla mainontaan sijoitetun pääoman tuottoa (ROI).
Tarkastelluissa tapauksissa tv-mainontaan sijoitettu tuotto lyhyellä aikavälillä oli Suomessa 4,1, eli tv-mainonta toi mediaan sijoitetun pääoman takaisin mainostajalle keskimäärin yli nelinkertaisesti. Pitkällä aikavälillä kokonaistuotto oli peräti 13,5. Vertailussa Pohjoismaisiin mallinnuksiin ilmeni, että Suomessa tv-mainonnan tuotto on korkeampi kuin Pohjoismaissa keskimäärin. Tätä selittää se, että Suomessa television tavoittavuus on todella hyvä, ja tv-mainonnan kontaktihinta on keskimäärin matalampi kuin muissa Pohjoismaissa.
Tutkimuksessa vertailtiin myös mediakanavien kustannustehokkuutta eri brändimittareilla. Vertailussa nähtiin, että tunnettuuden, mainonnan huomaamisen ja harkinnan lisääminen on kustannustehokkainta tv-mainonnan avulla.
”Television vahvuuksia on tutkittu laajasti ja tulokset kertovat poikkeuksetta samaa tarinaa: tv-mainonta on tehokasta, vaikuttavaa ja sillä tehdään tuloksellista liiketoimintaa. Liikkuvan kuvan voima on valtava. Lisäksi televisio tarjoaa bränditurvallisen alustan, jota voidaan mitata luotettavasti ja läpinäkyvästi. Tämän tutkimuksen löydökset antavat arvokasta lisätietoa markkinointialan ammattilaisille siitä, miten mediamainontaa voidaan käyttää tehokkaasti liiketoiminnan kasvattamiseksi,” toteaa Warner Bros. Discoveryn myyntiorganisaation johtaja Eetu Ojala.
Tutkimustuloksiin voi tutustua tarkemmin täällä. Tulosten pohjalta on koottu suosituksia mainostajalle:
Panosta tv-mainontaan: Televisio tuottaa selvästi korkeimman voiton sijoitetulle pääomalle, ja tv-mainonnalla rakennetaan brändiä kustannustehokkaasti.
Hyödynnä monipuolista mediamixiä: Paras tulos saavutetaan käyttämällä useita eri mediakanavia. Tv-mainonnan ja online-videomainonnan yhdistelmä on erityisen tehokas.
Keskity luovaan toteutukseen: Mainoskampanjoiden luova toteutus on avainasemassa ROI:n maksimoimisessa. Panostamalla luovaan ja houkuttelevaan mainossisältöön voit varmistaa, että mainoksesi erottuvat ja jäävät mieleen.
Seuraa ja analysoi tuloksia: Jatkuva tulosten seuranta ja analysointi auttavat ymmärtämään, mitkä strategiat toimivat parhaiten. Käytä kerättyä dataa kampanjoiden optimointiin ja parempien tulosten saavuttamiseen.
Muista pitkäaikaiset vaikutukset: Tv-mainonnalla on pitkäkestoinen vaikutus brändin tunnettuuteen ja tätä kautta asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Siksi on tärkeää keskittyä strategiaan pitkällä aikavälillä nopeiden voittojen sijaan.
Lisätiedot: myynti@wbd.com